Zespół Szkolny w Stanisławowie
05-304 Stanisławów
ul. Szkolna 4 i 4A 

Hiszpańska przygoda po raz drugi…

Już po raz drugi uczniowie Szkoły Podstawowej w Stanisławowie mieli okazję wziąć udział w niezwykłym doświadczeniu, jakim było uczestnictwo w projekcie „Ponadnarodowa mobilność uczniów. Wyprawa po wiedzę”. 18 października 2022 r. dwadzieścioro uczniów i czworo nauczycieli wyruszyło w niezapomnianą podróż do Sewilli – stolicy Andaluzji. Na miejsce dotarli ok 3:00 nad ranem 19 października.

Po kilku godzinach snu wszyscy byli gotowi do rozpoczęcia edukacyjnej przygody. Zapoczątkowały ją odwiedziny w partnerskiej szkole Colegio Salesiano Santísima Trinidad. Uczniowie z łatwością nawiązali kontakt ze swoimi hiszpańskimi rówieśnikami i brali udział we wspólnych zajęciach. Współpracę i wzajemne poznawanie się ułatwiała atrakcyjna forma zajęć – praca w grupach. Młodzież porozumiewała się po angielsku i wykonywała zadania dotyczące kultury, zwyczajów, tradycji Polski oraz Hiszpanii. Wiele radości i satysfakcji dostarczyły uczniom zajęcia ruchowe – udział w grupowych zabawach, tańcach i grach sportowych. Ten czas był dla uczniów okazją do bliższego poznania młodych Hiszpanów, czemu sprzyjały rozmowy o zainteresowaniach i sposobie spędzania wolnego czasu. Jedną z atrakcji był spacer uczestników projektu do Las Setas de Sevilla („Grzyby z Sewilli”) – jednej z największych konstrukcji drewnianych na świecie powstałej jako odbudowa placu miejskiego la Plaza de la Encarnación.

Interesujące i odbiegające od codziennej rutyny szkolnej były również warsztaty pozwalające poznać kuchnię i kulturę Hiszpanii. Uczniowie mieli okazję wziąć udział w przygotowywaniu tradycyjnego dania hiszpańskiego, jakim jest paella, czyli potrawa występująca w różnych odmianach, oparta przede wszystkim na ryżu z dodatkiem szafranu. Efekt wspólnej pracy wykonywanej pod kierunkiem rodowitej Hiszpanki zadowolił podniebienia wszystkich uczestników. Poznawaniu hiszpańskiego dziedzictwa kulturowego  sprzyjały też zajęcia praktyczne – nauka flamenco z profesjonalnym instruktorem tańca. Widowiskowe kroki tancerza ubranego w tradycyjny strój i tańczącego przy akompaniamencie gitary obudziły w uczniach artystyczną ekspresję.

Świetnym pomysłem było również zorganizowanie wycieczki rowerowej po Sewilli. Uczestnicy poruszali się wzdłuż Gwadalkiwir – najdłuższej rzeki Andaluzji. W czasie wycieczki przewodnik opowiadał w języku angielskim o historii Sewilli i oglądanych zabytkach. Trasa wzdłuż „wielkiej rzeki” umożliwiała podziwianie zachwycających barwami i bogactwem elementów przyrody – palm, drzewek pomarańczowych, figowców, oleandrów.

Wielokilometrowe spacery odbywane popołudniami były okazją do poznawania i podziwiania hiszpańskich zabytków: skarbnicy wiedzy o historii Hiszpanii z ostatnich pięciuset lat, czyli Archiwum Indii;  jednej z najwspanialszych gotyckich świątyń na świecie – katedry Najświętszej Marii Panny; książęcych ogrodów podarowanych miastu, czyli parku Marii Luizy. Jedna z alei tego parku prowadzi do ogromnego, półkolistego Placu Hiszpanii, który  stał się wizytówką Wystawy Iberoamerykańskiej w I połowie XX wieku.

Przechadzki po dzielnicy Santa Cruz, w której można przemierzać labirynty uliczek, „zagubić się” w licznych zaułkach, odpocząć na zadrzewionych placach lub zrobić zakupy w sklepikach z lokalnymi wyrobami, sprzyjały chłonięciu atmosfery miasta.

Oddzielne popołudnie zostało przeznaczone na zwiedzanie zachwycającej sewilskiej rezydencji królów – Alcazaru będącego niezwykłym kompleksem budowli reprezentujących rozmaite style architektury.

Niezapomnianym przeżyciem dla wszystkich uczestników była wycieczka na Gibraltar leżący na najbardziej wysuniętym na południe krańcu Półwyspu Iberyjskiego. Pobyt w tym miejscu nie mógł się odbyć bez złożenia przez uczniów kwiatów pod pomnikiem generała Władysława Sikorskiego, który zginął w katastrofie lotniczej w 1943 r.

Hiszpańska przygoda skończyła się 25 października, kiedy nadszedł dzień powrotu do Polski. Bogaty program realizowany w trakcie wyjazdu,  sposób i intensywność wykorzystania czasu pozwoliły zobaczyć, poczuć i nasycić się pięknem Hiszpanii, które na zawsze pozostanie w pamięci uczniów.

Izabela Szczepanik

MAR

22

Dzień na zielono

MAR

21

Światowy Dzień Zespołu Downa

Dzień kolorowej skarpetki

MAR

20

Dzień na opak

ubrania zakładamy na lewą stronę

MAR

19

Dzień szalonej fryzury

MAR

18

Dzień bez plecaka

LUT

5

Tłusty czwartek

Hiszpańska przygoda po raz drugi…

Już po raz drugi uczniowie Szkoły Podstawowej w Stanisławowie mieli okazję wziąć udział w niezwykłym doświadczeniu, jakim było uczestnictwo w projekcie „Ponadnarodowa mobilność uczniów. Wyprawa po wiedzę”. 18 października 2022 r. dwadzieścioro uczniów i czworo nauczycieli wyruszyło w niezapomnianą podróż do Sewilli – stolicy Andaluzji. Na miejsce dotarli ok 3:00 nad ranem 19 października.

Po kilku godzinach snu wszyscy byli gotowi do rozpoczęcia edukacyjnej przygody. Zapoczątkowały ją odwiedziny w partnerskiej szkole Colegio Salesiano Santísima Trinidad. Uczniowie z łatwością nawiązali kontakt ze swoimi hiszpańskimi rówieśnikami i brali udział we wspólnych zajęciach. Współpracę i wzajemne poznawanie się ułatwiała atrakcyjna forma zajęć – praca w grupach. Młodzież porozumiewała się po angielsku i wykonywała zadania dotyczące kultury, zwyczajów, tradycji Polski oraz Hiszpanii. Wiele radości i satysfakcji dostarczyły uczniom zajęcia ruchowe – udział w grupowych zabawach, tańcach i grach sportowych. Ten czas był dla uczniów okazją do bliższego poznania młodych Hiszpanów, czemu sprzyjały rozmowy o zainteresowaniach i sposobie spędzania wolnego czasu. Jedną z atrakcji był spacer uczestników projektu do Las Setas de Sevilla („Grzyby z Sewilli”) – jednej z największych konstrukcji drewnianych na świecie powstałej jako odbudowa placu miejskiego la Plaza de la Encarnación.

Interesujące i odbiegające od codziennej rutyny szkolnej były również warsztaty pozwalające poznać kuchnię i kulturę Hiszpanii. Uczniowie mieli okazję wziąć udział w przygotowywaniu tradycyjnego dania hiszpańskiego, jakim jest paella, czyli potrawa występująca w różnych odmianach, oparta przede wszystkim na ryżu z dodatkiem szafranu. Efekt wspólnej pracy wykonywanej pod kierunkiem rodowitej Hiszpanki zadowolił podniebienia wszystkich uczestników. Poznawaniu hiszpańskiego dziedzictwa kulturowego  sprzyjały też zajęcia praktyczne – nauka flamenco z profesjonalnym instruktorem tańca. Widowiskowe kroki tancerza ubranego w tradycyjny strój i tańczącego przy akompaniamencie gitary obudziły w uczniach artystyczną ekspresję.

Świetnym pomysłem było również zorganizowanie wycieczki rowerowej po Sewilli. Uczestnicy poruszali się wzdłuż Gwadalkiwir – najdłuższej rzeki Andaluzji. W czasie wycieczki przewodnik opowiadał w języku angielskim o historii Sewilli i oglądanych zabytkach. Trasa wzdłuż „wielkiej rzeki” umożliwiała podziwianie zachwycających barwami i bogactwem elementów przyrody – palm, drzewek pomarańczowych, figowców, oleandrów.

Wielokilometrowe spacery odbywane popołudniami były okazją do poznawania i podziwiania hiszpańskich zabytków: skarbnicy wiedzy o historii Hiszpanii z ostatnich pięciuset lat, czyli Archiwum Indii;  jednej z najwspanialszych gotyckich świątyń na świecie – katedry Najświętszej Marii Panny; książęcych ogrodów podarowanych miastu, czyli parku Marii Luizy. Jedna z alei tego parku prowadzi do ogromnego, półkolistego Placu Hiszpanii, który  stał się wizytówką Wystawy Iberoamerykańskiej w I połowie XX wieku.

Przechadzki po dzielnicy Santa Cruz, w której można przemierzać labirynty uliczek, „zagubić się” w licznych zaułkach, odpocząć na zadrzewionych placach lub zrobić zakupy w sklepikach z lokalnymi wyrobami, sprzyjały chłonięciu atmosfery miasta.

Oddzielne popołudnie zostało przeznaczone na zwiedzanie zachwycającej sewilskiej rezydencji królów – Alcazaru będącego niezwykłym kompleksem budowli reprezentujących rozmaite style architektury.

Niezapomnianym przeżyciem dla wszystkich uczestników była wycieczka na Gibraltar leżący na najbardziej wysuniętym na południe krańcu Półwyspu Iberyjskiego. Pobyt w tym miejscu nie mógł się odbyć bez złożenia przez uczniów kwiatów pod pomnikiem generała Władysława Sikorskiego, który zginął w katastrofie lotniczej w 1943 r.

Hiszpańska przygoda skończyła się 25 października, kiedy nadszedł dzień powrotu do Polski. Bogaty program realizowany w trakcie wyjazdu,  sposób i intensywność wykorzystania czasu pozwoliły zobaczyć, poczuć i nasycić się pięknem Hiszpanii, które na zawsze pozostanie w pamięci uczniów.

Izabela Szczepanik

MAR

22

Dzień na zielono

MAR

21

Światowy Dzień Zespołu Downa

Dzień kolorowej skarpetki

MAR

20

Dzień na opak

ubrania zakładamy na lewą stronę

MAR

19

Dzień szalonej fryzury

MAR

18

Dzień bez plecaka

LUT

5

Tłusty czwartek